Foto’s op Instagram kunnen onverwacht heel wat in gang zetten. Zoals van de Kortenhoefse Fleur Breijer (19), die ze heel recent postte. Nu loopt ze ineens op de catwalk in Parijs, voor internationaal topmerk Louis Vuitton nog wel.
Het kan raar lopen in het leven. Breijer is een leuke vlotte meid uit Kortenhoef, student Farmacie aan de Universiteit van Utrecht. In het verleden had ze stilletjes een beetje de droom om topvoetballer te worden, vertelt ze. ,,Ik begon bij ’s-Graveland, daarna ging ik naar ’t Gooi. Het laatst speelde ik bij Sporting ’70 in Utrecht. Altijd in het eerste damesteam.”
Op sociale media vielen de foto’s van de jonge, hoogblonde schoonheid met de blauwe ogen op Instagram blijkbaar op. Beperkten scouts zich in het verleden in hun zoektocht naar nieuwe modellen vooral tot de straat, nu tellen ook sociale media mee. Al wil dat niet alles zeggen, met de vele apps voor filters. Ook zie je dan niet hoe lang iemand is of welk postuur iemand heeft. Maar in het geval van Fleur zette het wel wat in beweging ,,In februari werd ik benaderd door Rule Model Management uit Rotterdam en daar had ik een goed gevoel bij. Het is erg leuk om te horen dat ze heel veel plannen met je hebben. Dat zal wel, denk je dan in eerste instantie, maar ze zijn ook echt uitgekomen.”
Exclusief
Via haar Nederlandse modellenbureau werd contact gelegd met het Parijse modellenbureau, Supreme Management, dat haar de exclusieve opdracht voor Louis Vuitton opleverde. ,,En inmiddels wordt ook al gesproken over contracten met bureaus in New York en Milaan”, lacht ze, zelf ook best een beetje verrast. ,,Maar echt superleuk is dit!”
(Tekst gaat door onder de foto)
Begin deze maand, op de allerlaatste avond van de Parijse Fashion Week, maakte de Kortenhoefse haar debuut op de catwalk, uitgerekend in de Louvre Art Gallery in de modestad. En dus niet zomaar voor een merk, maar echt voor de top. Voor het internationaal gerenommeerde modemerk, waarmee ze een exclusief contract sloot, wereldwijd voor een half jaar. In het kader daarvan moest ze naar Parijs. Voor lopen over zo’n catwalk komt wel even wat kijken, legt Fleur uit. ,,Eerst de casting voor Louis Vuitton zelf. Daarna heel veel kleding passen, accessoires erbij, de make-up doen. Hoe ik moest lopen dat wist ik al, dat had mijn Nederlandse bureau mij geleerd”.
Stoer en krachtig
Op foto en film is ze nu online op veel websites en Instagram te zien, in een artistieke, wat extravagante outfit, getooid met een opvallende, goudkleurige bril. Het is de bedoeling er zeker en stijlvol uit te zien. ,,Louis Vuitton wil dat je een stoere, snelle en krachtige uitstraling hebt, veel energie uitdraagt en de kin naar beneden gericht houdt.”
(Tekst gaat door onder de foto)
’Echt supervet’ vindt ze het om dit allemaal mee te maken. ,,Het is een hele ervaring.” Vriendinnen zijn supertrots en blij voor haar. ,,Wij vinden het nogal bijzonder. Ook Fleur zelf is trots, maar ze is erg bescheiden en ook nuchter”, aldus Larissa Bruin, die de redactie attent maakte op het wie weet toekomstige supermodel uit Kortenhoef.
Wat de toekomst brengt, dat ziet Breijer wel. Intussen studeert ze gewoon verder. ,,Al heb ik de studie wel even op een laag pitje gezet een paar maanden, het was niet te combineren. Drie, vier keer in de week moet ik naar Utrecht. En damesvoetbal? Daar heeft ze het niet meer over, dat is een gepasseerd station. ,,Het valt ook niet te combineren natuurlijk met dit werk. En de modellenwereld vind ik veel leuker.”
(Tekst gaat door onder de foto)
Extinction Rebellion
De Kortenhoefse Fleur en haar collega-modellen werden tijdens het showen van de nieuwste collectie van Vuitton op de catwalk, net als de organisatoren, verrast door activisten van Extinction Rebellion (ER).
Deze beweging wil aandacht voor overconsumptie, was te lezen op een banner die een jonge vrouw op de catwalk droeg. Een groep beveiligers sleepte haar vrij snel weg, maar ze had haar statement toen al gemaakt. Ook andere leden van de wereldwijd actieve beweging roerden zich tijdens de show. Twee van hen zouden volgens media zijn gearresteerd. Volgens ER, dat zegt hiervoor samen te werken met Friends of the Earth and Youth For Climate, waren dertig mensen betrokken bij de actie.
Extinction Rebellion wil dat de mode-industrie meer aandacht geeft aan de volgens hen te grote productie, met collecties die elkaar in grote snelheid opvolgen, zo aanzettend tot meer kopen. De mode-industrie heeft volgens ER zo een negatieve invloed op milieu, klimaat en grondstoffen. ER wil dat de regering iets doet aan de hoge productie in de sector en stelt dat in Frankrijk in 2019 gemiddeld 42 kledingstukken per persoon zijn verkocht.
Gooi & Eemlander, Hans van Keken, 22 oktober 2021