Loosdrechtse fietsboot deels elektrisch

Nieuwe stap voor vrijwilligersproject: een hybride boot en twee extra vaarmomenten.

Het sprookje van de Loosdrechtse fietsboot gaat maar door. Het in 2019 gestarte, succesvolle vrijwilligersproject krijgt er deze zomer wekelijkse twee vaarmomenten bij, een voor de natuurliefhebber en een avondvaart. Én dan is de motor ook nog eens omgebouwd naar hybride.

Dat laatste had nogal wat voeten in aarde, maar als naar verwachting half mei de boot weer kan varen, gaat de Loosdrechtse icoon er alleen maar mooier van stralen. Logisch, want hybride (deels elektrisch) varen schijnt een toekomst te hebben, na vele decennia diesel. En wat is dan mooier om daarbij het voortouw te nemen, in het watersportminnende plassengebied.

Toch blijkt ook voor de fietsboot de praktijk weerbarstig, alleen op elektriciteit acht uur per dag heen en weer varen lukt niet. Het zou te omslachtig en sowieso te duur worden, legt voorzitter van de stichting Veerdiensten op de Vecht Bernard van de Weert uit.

Vandaar dat gekozen is voor een hybride motor. ,,De elektriciteit wordt onder meer door zonnepanelen op het dak geleverd. Maar we varen dus ook op diesel, al is dat dan wel een speciale diesel, die minder CO2 en schadelijke stoffen uitstoot. Als we vlak bij een halte zijn, of plaatsen met mensen, schakelen we echter over op elektrisch, zodat er daar geen stank of lawaai is.”

Ombouwen

Maanden duurde het overigens voor de ruim 100.000 euro voor het ombouwen bij elkaar was. Uiteindelijk kreeg het bestuur dankzij subsidies van gemeenten Wijdemeren en Stichtse Vecht, de provincies Utrecht en Noord-Holland en giften van wat sponsors uit het bedrijfsleven de financiering rond. ,,Met dank ook aan het enthousiasme van Nannette Elfrink”, benadrukt Van de Weert. De vrouw die zo’n beetje, samen met de vorig jaar naar elders verhuisde Leo Vonk, aan de wieg stond van de fietsboot. Vast het minst omstreden onderdeel van het Gebiedsakkoord voor de Oostelijke Vechtplassen, en nog altijd een van de minst dure. ,,De gunfactor is groot”, erkent Van de Weerd.

Het heeft er ook toe geleid dat in totaal zo’n vijftig vrijwilligers inmiddels meedoen, al telt de boot die van Nieuwersluis naar Maarssen over de Vecht heen en weer vaart daarbij ook mee. Vorig jaar was er even de vrees dat er vooral aan technici gebrek zou dreigen, maar niets blijkt minder waar. ,,We hebben een heuse onderhoudsploeg. En inmiddels ook veel gastvrouwen en schippers, onder wie voormalige stewardessen, pursers en piloten. Ideaal als bemanning. En ook echt professionele schippers”, aldus Van de Weert.

Broek ophouden

Vorig jaar zomer zat ondanks belemmeringen van corona de vaart er letterlijk en figuurlijk goed in, met bijna 1600 betalende klanten. ,,Erg fijn, want we moeten zelf onze broek ophouden”, legt de voorzitter uit. Er wordt van dinsdag tot en met zondag wederom heen en weer gevaren tussen de Porseleinhaven en De Strook, met haltes bij De Fuut en eiland Marcus Pos, vanaf 14 juni zelfs zeven dagen in de week. Van 3 juli tot en met begin september komt er op zaterdag dus een extra avondvaart bij. ,,Vanwege de vele vraag. Ook op de Vecht voeren we die extra avondronde in.”

Vogelspotters

Ook komt er vanaf half juni elke zondagmorgen vroeg van zes tot negen uur een vaart voor de vogelspotters, langs onder meer de vogelrijke Kievitsbuurt, een idee van schipper Beert Hennephof. Wie geluk heeft kan dan het kenmerkende krassende gezang van de zeldzame grote karekiet horen, verborgen in het riet. Reserveren via de vernieuwde site (defietsboot.nl) is daarvoor wel nodig. ,,Ook voor meevaren op de fietsboot zelf raden we dat trouwens aan. Vorig jaar moesten we soms wel eens mensen teleurstellen omdat er geen plek meer was. Vanwege corona mogen we in plaats van twaalf maar acht mensen meenemen op de fietsboot”, aldus Van de Weert.

Gooi en Eemlander, Hans van Keken, 1 mei 2021